Een foto van een hand van een oudere man die een formulier invult op een tafel. Aan de overkant zie je de handen van de mensen aan de andere kant van de tafel.

Richtlijn: Uitvoeringslocaties examens F-gassen (koudemiddelen)

Ingangsdatum: 01-10-2017, versie -

Richtlijn: Uitvoeringslocaties examens F-gassen (koudemiddelen)


Deze richtlijnen gelden voor de afname van theorie- en praktijkexamens F-gassen voor personen: klimaatregelingsapparatuur in motorvoertuigen en mobiele apparatuur zoals bedoeld in de Uitvoeringsregeling gefluoreerde broeikasgassen en ozonlaagafbrekende stoffen.

Omgeving/ruimte(s)

  • De ruimte dient dusdanig te zijn ingericht dat kandidaten voldoende ruimte hebben om de opdracht goed te kunnen uitvoeren en andere kandidaten niet gehinderd worden.

  • De examencommissie heeft de beschikking over een computer met internetverbinding en printer in de ruimte waar het theoriegedeelte wordt afgenomen.

  • Per examenlocatie zijn de namen, mailadressen en telefoonnummers van minimaal 2 contactpersonen bekend bij het IBKI.

  • Inventaris betreffende theorie-examen f-gassen:

    • De theorieruimte voldoet aan de normen schriftelijke examenlocatie BKS.

    • De theorieruimte ligt in de directe nabijheid van de praktijkruimte. Dit ter beoordeling van de schouwer.

  • Inventaris betreffende praktijkexamen terugwinnen mobiele airco’s:

    • Uitgangspunt is dat de bedrijfssituatie nagebootst wordt.

      Dit houdt in dat er in de examensituatie, net als in de praktijk, in principe aan gehele voertuigen wordt gewerkt. Uitzonderingen zijn mogelijk zoals mobiele airco-units die als volwaardige aircoinstallatie functioneren. Dit ter beoordeling van de schouwer.

    • De examenobjecten, zijnde de voertuigen, dienen een afspiegeling te zijn van het Nederlandse wagenpark en moeten voorzien zijn van een airco-installatie.

    • Mobiele airco-units dienen dus ook uit voertuigen te komen die een afspiegeling zijn van het Nederlandse wagenpark.

    • De technische staat van de gehele voertuigen moet zodanig zijn, dat het voertuig in principe zonder veel ingrepen veilig de weg op kan.

  • Technische eisen aan de opdrachten:

    • De airco-installaties dienen goed te functioneren en mogen geen lekkages vertonen.

    • De opdrachten dienen dusdanig te zijn geprepareerd dat elke kandidaat de opdracht onder dezelfde omstandigheden kan afwerken.

    • De kandidaat moet de beschikking hebben over de juiste (elektro-)schema’s en technische gegevens van het voertuig in de Nederlandse taal.

  • In deze documentatie moet minimaal vermeld zijn:

    • De locatie van de aansluitpunten van de airco-installatie.

    • De bedieningsvoorschriften van de airco-installatie.

    • De bij de installatie behorende soort koudemiddel. Deze moet overeen komen met het

      koudemiddel in de apparatuur.

    • De bij de airco-installatie behorende hoeveelheid koudemiddel.

    • Ook de examinator dient deze gegevens te krijgen.

  • De aansluitpunten moeten gemakkelijk, dus zonder demontage van voertuigdelen, bereikbaar zijn.

  • De vertegenwoordiger van de examenlocatie zorgt voor de juiste beginsituatie van het examen. Bij het examen f-gassen of een gecombineerd examen met Airco 2 dienen de airco-installaties in de beginsituatie gevuld te zijn met koudemiddel.

  • Bij een examen airco 2 dienen de airco-installaties in de beginsituatie leeg te zijn.

    • Apparatuur:

      • De apparatuur waarmee de examinering plaatsvindt dient in voldoende mate aanwezig te zijn. Aan de opdracht moet gewerkt kunnen worden zoals het in de werkplaatshandboeken omschreven staat.

      • Er dient voldoende (speciaal-)gereedschap aanwezig te zijn om een volledig examen af te nemen.

      • Merkgebonden apparatuur is niet toegestaan.

      • Het gebruik van volledig automatische servicestations is niet toegestaan, tenzij deze eenvoudig en permanent handmatig kunnen worden bediend.

      • Er dient een duidelijke, korte en in de Nederlandse taal geschreven handleiding bij de apparatuur aanwezig te zijn.

      • Van de apparatuur en het gereedschap dienen de (technische) gegevens digitaal ter beschikking staan van het IBKI.